Porady

Zdrowy styl życia


1. Walcz z otyłością otyłość jest przyczyną wielu chorób
2. Stosuj prawidłową dietę
3. Ćwicz regularnie wysiłek fizyczny chroni przed rozwojem chorób cywilizacyjnych
4. Rzuć palenie każdy wypalony papieros zwiększa ryzyko zawału i udaru
5. Ogranicz spożycie soli sól podnosi ciśnienie krwi
6. Nie nadużywaj alkoholu jego nadmierne spożycie wyniszcza organizm
7. Unikaj stresu
8. Pamiętaj o śnie i wypoczynku gdy wypoczywasz, wypoczywa Twoje serce
9. Jeżeli chorujesz na nadciśnienie lub cukrzycę, pamiętaj o regularnym przyjmowaniu leków
10. Słuchaj rad swojego lekarza i przestrzegaj jego zaleceń

5 razy dziennie warzywa i owoce


Warzywa i owoce pełnią bardzo ważną rolę w żywieniu człowieka. Spożywanie odpowiedniej ilości warzyw i owoców, co najmniej 5 porcji dziennie, ma działanie ochronne na organizm człowieka, przeciwdziała rozwojowi różnych chorób (nowotworów, chorób układu pokarmowego i krążenia), a także wspomaga leczenie np. nadwagi i otyłości, zwalnia procesy starzenia się organizmu, korzystnie wpływa na wygląd sylwetki, cery i włosów, poprawia samopoczucie. Warzywa i owoce mają tak wszechstronne korzystne działanie, ponieważ zawierają cenne składniki pokarmowe, tj. witaminy, składniki mineralne oraz błonnik pokarmowy. Wśród witamin część stanowią witaminy o działaniu antyoksydacyjnym (witamina C, witamina E oraz b-karoten, czyli prowitamina A).
Folacyna - sposób na raka Uniwersytet w Bostonie opublikował niedawno dane, które podsumować można jednym zdaniem: Duża ilość folacyny - mała szansa na raka (Folacyna, zwana również kwasem foliowym występuje w sałacie) Pierwsze wyniki badań okazały się tak przekonujące, że administracja USD&F już trzy lata temu zezwoliła na dodawanie folacyny do mąki na terenie całych Stanów.
Antyoksydanty Antyoksydanty są substancjami zwalczającymi bardzo aktywne atomy lub cząsteczki zwane wolnymi rodnikami, które utleniają każdy związek, z którym mają kontakt i przez to mogą uszkadzać komórki ustroju. Antyoksydanty ograniczają ilość powstających w organizmie wolnych rodników, przez co m.in. chronią przed nowotworami.
WITAMINY Witamina C, oprócz tego, że jest przeciwutleniaczem i hamuje rozwój nowotworów, także bierze udział w syntezie ważnych fizjologicznie czynnych związków w organizmie, przyspiesza gojenie się ran, uczestniczy w zobojętnianiu leków i trucizn, jest niezbędna do syntezy kolagenu, który jest składnikiem skóry nadającym jej elastyczność i młody wygląd. W warzywach i owocach występują także inne witaminy, które pełnią równie ważne funkcje w organizmie. Witamina E zalicza się do antyoksydantów i wspólnie z witaminą C i beta-karotenem chroni ustrój przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, zapobiega uszkodzeniom naczyń krwionośnych oraz zwiększa odporność krwinek czerwonych na hemolizę. Uczestniczy w funkcjach rozrodczych organizmu i reguluje procesy przemiany materii w mięśniach. Witamina K jest niezbędna w procesie krzepnięcia krwi i bierze udział w formowaniu tkanki kostnej. Ma właściwości antybakteryjne i przeciwgrzybiczne, przeciwbólowe i przeciwzapalne. Witamina B1bierze udział w przemianach węglowodanów w organizmie. Witamina B2 przeciwdziała powstawaniu zaćmy i reguluje procesy przemiany materii. Warunkuje prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i systemu odpornościowego organizmu. Witamina B6 reguluje procesy przemiany materii, wpływa na syntezę ciał odpornościowych, hemoglobiny oraz niektórych hormonów. Wiele produktów przemiany materii w organizmie to kwasy, dlatego w warunkach fizjologicznych istnieje tendencja do zakwaszania ustroju. Produkty spożywcze różnią się zawartością pierwiastków kwaso- i zasadotwórczych, dlatego skład jadłospisu nie pozostaje bez wpływu na gospodarkę kwasowo-zasadową organizmu. Warzywa i owoce wykazują działanie alkalizujące, ponieważ zawierają znaczne ilości składników mineralnych o działaniu zasadotwórczym, tj. potas, wapń, sód i magnez. W ten sposób przeciwdziałają zakwaszaniu organizmu, którego objawami są m.in. stałe zmęczenie, bóle głowy, utrata apetytu, zła cera, starczy wygląd, apatia, gorsze wykorzystanie składników odżywczych z pożywienia. Wymienione składniki mineralne odgrywają jeszcze inne ważne funkcje dla organizmu. Potas przeciwdziała rozwojowi nadciśnienia i warunkuje skurcze serca, wapń jest materiałem budulcowym kości i zębów, sód odpowiada za utrzymanie ciśnienia w tkankach, a magnez warunkuje skurcze mięśni.
KARETONOIDY Karotenoidy to związki pochodzenia roślinnego, m.in. barwniki roślinne, do których zalicza się b-karoten, czyli prowitaminę A i likopen. Są to silne antyoksydanty, które zmiatają wolne rodniki w organizmie i nie dopuszczają do uszkodzeń komórek. Witamina A, która powstaje w organizmie z b-karotenu, warunkuje prawidłowy wzrost organizmu oraz proces widzenia.
BŁONNIK Błonnik, zwany także substancją balastową, to roślinne wielocukry i ligniny, które są oporne na trawienie w przewodzie pokarmowym człowieka. Prościej mówiąc, są to nietrawione części ścian komórek roślinnych.
Jego funkcje są bardzo ważne, gdyż:
- reguluje ruchy perystaltyczne jelit (pracę przewodu pokarmowego), zwiększa masę i objętość stolca, przez co ułatwia wypróżnianie i przeciwdziała zaparciom;
- zwiększa w żołądku masę i objętość spożytych pokarmów, przez co hamuje uczucie głodu i sprzyja zachowaniu szczupłej sylwetki.
- poprzez zdolność wiązania m.in. związków cholesterolu, zwiększa jego wydalanie, co wiąże się z obniżeniem jego poziomu we krwi;
- zmniejsza wchłanianie przez organizm szkodliwych substancji.
Celem ogólnopolskiej akcji "5 razy dziennie warzywa i owoce" jest poprawa stanu zdrowia Polaków, poprzez zmianę nawyków żywieniowych - wzrost spożycia warzyw i owoców. Ważne jest, aby warzywa i owoce zjadać kilka razy dziennie, dzięki czemu organizm przez cały dzień może korzystać z witamin i składników mineralnych. Im większa będzie różnorodność spożywanych produktów, tym więcej potrzebnych składników pokarmowych otrzyma organizm